Księgowość działalności gospodarczej to ważny aspekt prowadzenia firmy, niezależnie od jej wielkości. W Polsce przedsiębiorcy mają możliwość rozliczania się a pełnej księgowości lub uproszczonej. Każdy z wariantów regulują przepisy prawne i nie każdy, kto prowadzi działalność może wybrać według, której formy chce się rozliczać. Poznaj różnice między księgowością pełną a uproszczoną i dowiedz się, z której formy możesz skorzystać.
Księgowość uproszczona to forma ewidencji finansowej, z której mogą korzystać małe firmy i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Polega na rejestrowaniu podstawowych informacji o obrotach firmy. W takiej sytuacji głównym dokumentem jest Księga Przychodów i Rozchodów. Dzięki temu można ustalić podstawę opodatkowania, a także wyliczyć wysokość zaliczek na podatki. Niektóre podmioty, w zależności od rodzaju prowadzonej działalności oraz osiągniętych poprzednim roku podatkowym dochodów mogą korzystać z ewidencji przychodów opodatkowanych ryczałtem i karty podatkowej. Uproszczona rachunkowość oznacza brak konieczności prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych, dzienników czy zestawień obrotów. Osoby korzystające z takiego rozwiązania mogą korzystać z:
Z księgowości uproszczonej mogą korzystać osoby fizyczne, spółki cywilne, jawne i partnerskie, które nie przekroczyły 2 mln euro (równowartości w złotówkach) przychodów w poprzednim roku obrotowym. Uproszczona księgowość obejmuje mniejszy zakres sprawozdawczości. Wiąże się to także z niższymi kosztami za jej prowadzenie.
Pełna księgowość to kompleksowy i szczegółowy system prowadzenia ksiąg rachunkowych w firmie. Przedsiębiorstwo ma obowiązek rejestracji wszystkich operacji finansowych i gospodarczych. Trzeba prowadzić dzienniki, księgę główną i pomocniczą, przygotowywać regularne zestawienie obrotów i sald kont, tworzyć spis aktywów i pasywów (inwentarz) i sprawozdania finansowe.
Pełna księgowość, zgodnie z obowiązującymi przepisami z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości muszą prowadzić Spółki handlowe (osobowe i kapitałowe), cywilne oraz inne osoby prawne z wyjątkiem Skarbu Państwa i Narodowego Banku Polskiego., przedsiębiorstwa w spadku, jednostki budżetowe (gminy, powiaty, województwa), oddziały przedsiębiorców zagranicznych oraz wszystkie podmioty, które uzyskały przychody o wartości wyższej niż 2 000 000 euro. Ze względu na dużą ilość dokumentów, zwykle taka forma wymaga osobnego działu księgowego lub skorzystania z profesjonalnych usług księgowych, zleconych na zewnątrz. Jeżeli jest jednoosobowa działalność gospodarcza- pełna księgowość wymagana jest jeżeli kwota dochodu przekroczy równowartość 2 000 000 euro wyrażonych w złotówkach.
Pełna ewidencja księgowa zapewnia przejrzystość finansów, umożliwiając analizę wydatków i przychodów. To rozwiązanie dla dużych przedsiębiorców, a także konieczność dla tych, którzy nie spełniają warunków uproszczonego rozwiązania. Pełna księgowość zwiększa wiarygodność przedsiębiorstwa. Jest pracochłonna i wymaga dużych nakładów pracy. Zwykle potrzebna jest wykwalifikowana kadra pracownicza. Duże firmy zazwyczaj mają wewnętrzny dział księgowy. Z kolei średnie i mniejsze, które rozliczają się na pełnej księgowości z powodzeniem korzystają z usług księgowych zewnętrznych. Uproszczona ewidencja jest korzystną formą dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją działalność gospodarczą i małych firm, których dochody mieszczą się w określonych w przepisach wartościach. Poznaj 5 powodów, dla których warto współpracować z biurem rachunkowym które rozlicza klientów zarówno na pełnej, jak i uproszczonej księgowości.
Prowadzenie pełnej księgowości wiąże się z koniecznością ewidencji operacji gospodarczych w kolejności ich realizacji, podsumowywania wszystkich transakcji w księdze głównej, a także szczegółowego opisywania poszczególnych aktywów, pasywów,, kapitału własnego w księgach pomocniczych. Z kolei wartość sald i obrotów kont z księgi głównej i pomocniczej trafiają do zestawień. Wymagany jest inwentarz, a także sporządzanie sprawozdań finansowych. Wymagane są również wykaz składników aktywów i pasywów, uzgodnienia sald i potwierdzenia.
Księgowość uproszczona krok po kroku jest prosta – wymaga prowadzenia wybranej formy na bieżąco, wpisywania wszystkich przychodów, rozchodów, gromadzenia faktur i innych dokumentów zgodnie z potrzebami. Wszystkie dokumenty księgowe trzeba przechowywać przez okres 5 lat. Jeżeli dopiero rozpoczynasz prowadzenie działalności to warto wybrać doświadczoną księgową. Prowadzimy księgowość w Otwocku i okolicznych miejscowościach. Obsługujemy zarówno małe, jak i duże firmy. Nasi specjaliści zapewniają pełne wsparcie na każdym etapie współpracy. Zobacz nasze biuro rachunkowe w Otwocku lub zdecyduj się na współpracę zdalną!